Poštovane kolegice i kolege,
29. studenoga se opasno približava i prvi kolokvij vreba iza ugla. Kako vas ne bi uhvatio nespremne i nepripremljene, zadali smo vam nekoliko semiotičkih zadataka da se još bolje oboružate znanjem. Ne dajte da kolokvij iznenadi vas, iznenadite vi njega. Na prošlom predavanju govorili smo o semiotičkom značenju novinskih naslovnica. Ovdje vam donosimo tri naslovnice. Prva je naslovnica časpoisa Time iz 2006. godine. Proučite je malo, a sudeći po komentarima prethodnih zadataka, znate kako i što vam je činiti. Druge dvije naslovnice već smo vidjeli na predavanju. Radi se o naslovnicama Newsweeka i Timea iz 1994. godine koje donose svoje "viđenje" događaja oko suđenja O.J. Simpsonu. Iako ste ih na predavanju odlično analizirali, možda sada pronađete nešto novo.
Također, govorili smo i o komunikaciji putem plesa. Svaki naš pokret nešto znači. Pogledajte sljedeće vidozapise i semiotičkih ih anlaizirajte. Svratite pozornost na fantastičnu izvedbu
29. studenoga se opasno približava i prvi kolokvij vreba iza ugla. Kako vas ne bi uhvatio nespremne i nepripremljene, zadali smo vam nekoliko semiotičkih zadataka da se još bolje oboružate znanjem. Ne dajte da kolokvij iznenadi vas, iznenadite vi njega. Na prošlom predavanju govorili smo o semiotičkom značenju novinskih naslovnica. Ovdje vam donosimo tri naslovnice. Prva je naslovnica časpoisa Time iz 2006. godine. Proučite je malo, a sudeći po komentarima prethodnih zadataka, znate kako i što vam je činiti. Druge dvije naslovnice već smo vidjeli na predavanju. Radi se o naslovnicama Newsweeka i Timea iz 1994. godine koje donose svoje "viđenje" događaja oko suđenja O.J. Simpsonu. Iako ste ih na predavanju odlično analizirali, možda sada pronađete nešto novo.
Također, govorili smo i o komunikaciji putem plesa. Svaki naš pokret nešto znači. Pogledajte sljedeće vidozapise i semiotičkih ih anlaizirajte. Svratite pozornost na fantastičnu izvedbu
Na naslovnici casopisa Time iz 2006. godine na zaslonu monitora mozemo vidjeti klasicno sucelje stranice Youtube, jer je upravo te godine navedena stranica pocela mahom dobivati na utjecaju i popularnosti, nedugo nakon sto je pokrenuta par mjeseci ranije. U listopadu iste godine stranicu je kupio Google, cime dodatno dobiva na snazi.
OdgovoriIzbrišiNavedena slika s popratnim tekstom je odabrana kako bi se naglasilo da su *osoba* godine zapravo korisnici, koji uz pomoc novih medija i interakcije koje omogucuje internet vise nisu pasivni primatelji, vec upravo oni koji kontroliraju novo - Informacijsko doba.
Na naslovnici časopisa Time iz 2006. Godine nalazi se poznati logo imternetske stranice YouTube. Upravo je te godine Time proglasio Youtube „osobom godine“, a tekst na ekranu sugerira da su ljudi godine svi oni koji koriste YouTube i koji su postavljanjem svojih videozapisa pomogli stranici steči veliku slavu.
OdgovoriIzbrišiNaslovnice Newsweeka i Time na drugome primjeru sa optuženikom O.J. Simpsonom se uvelike razlikuju. Na naslovnici Time je optuženi zatamnjen i osjenčan čime urednici šalju poruku da je optuženi zasigurno kriv. Urednici su svoju naslovnicu promijenili nakon što su bili optuženi za rasizam.
Kao što je već rečeno, Youtube je časopis Time proglasio "osobom godine" 2006. te je iste godine internetska stranica kupljena od strane Google-a. Na naslovnici spomenutog časopisa ne nalazi se cijeli naziv stranice, već se htio naglasiti samo prvi dio naziva, "You", kako bi se istaknula važnost publike u kreiranju sadržaja. Svaki se građanin može iz pasivnog korisnika preobraziti u aktivnog stvaratelja medija, pa za Youtube možemo reći da pripada građanskom novinarstvu, koje se javilo krajem 1980-ih kao posljedica krize javnog komuniciranja u Americi. Predsjednik europske novinske federacije Arne König smatra da građansko novinarstvo može davati ideje za profesionalno novinarstvo, a i materijal (u ovom slučaju, to se odnosi na video sadržaj), pošto novinari ne mogu uvijek biti u pravo vrijeme na pravom mjestu. Također, Youtube često omogućuje iznošenje stavova koji se, primjerice, ne mogu objavljivati u nekim novinama zbog uredničke politike. Osim što ima bitnu ulogu u novinarstvu, Youtube je omogućio mnogim ljudima da se na financijski isplativiji način istaknu na ovoj nakrcanoj kugli zemaljskom, pri tom aludiram na pjevače i pjevačice, i tako dalje. Spomenula sam samo neke pozitivne strane Youtube, dakako, ima i loših strana. Sve u svemu, najbitnije vrline "osobe godine" su šarolikost sadržaja na jednom mjestu i mogućnost svake osobe da stvara sadržak, zahvaljujući kojima je stranica dobila tu titulu.
OdgovoriIzbrišiKseniya Simonova pobjednica na ukrajinskom Supertalentu pokazala koliko zapravo znakovi i slike mogu utjecati na naše emocije. Ispričala je priču pomoći crteža i publika je je shvatila te time možemo zaključiti da slika govori tisuću riječi i koliko ima utjecaj na nas.
OdgovoriIzbrišiNaslovica časopisa Time obilježava proglašenje Youtuba ''osobom godine''. Naslovnica naglašava riječ 'you' čime se ne aludira samo na Youtube, već i na sve nas - korisnike ovog kanala koji zapravo i omgućujemo njegov rad, postojanje, popularnost i toliku utjecajnost. Ipak, zapitam se u kakvo smo se to društvo pretvorili kada 'osoba godine' više nije stvarna osoba već internetski kanal. Odgovor glasi - pretvorili smo se u tehnološko, internetsko, digitalizirano društvo, društvo koje svoju osobnost gradi na virtualnim stranicama. Te virtualne stranice zamijenjuju nam stvarni svijet, ovisimo o tehnološkim dostignućima. Koliko god takvo novo, moderno društvo omogućava laku dostupnost informacija i samih ljudi, gubimo doticaj sa stvarnim svijetom. Postajemo bića kojima upravlja tehnologija, bića kojima je bitnije to 'tehnološko neživo biće'. Možemo li govoriti o novoj evoluciji?
OdgovoriIzbrišiPles je umjetnost, a isto tako i način izražavanja. Svojim pokretima možemo dočarati sreću, tugu, mržnju, bijes ili bilo što drugo što poželimo. Pravi talent je kada osoba svoje osjećaje može prenjeti na publiku, a ova dva videa ostavljaju veliki dojam.
OdgovoriIzbrišiNa primjeru Kseniye Simonove odlično se vidi povezanost glazbe, umjetnosti i pokreta. Ispričala je prekrasnu ljubavnu priču koja je rasplakala ženski dio publike, a vjerujem da ni muškarci nisu ostali ravnodušni. Glazba je dodatno doprinjela emocijama, a njeni pokreti su se savršeno uklopili u priču.
Osoba godine je You tube, ali i svi mi koji se koristimo navedenom internetskom stranicom. Naslovnica također ističe kako smo postali prava tehnološka bića koja upravljaju svijetom i biraju tehnološke, odnosno internetske trendove, a to je You tube. Isto tako, ako izvrnemo priču, tehnologija, pa tako i navedena stranica upravlja nama. Na neki način, mi, kao tehnološka bića i You tube, kao jedna od najpoznatijih internetskih stranica utječemo jedni na druge. Svi smo, kao jedno- osoba godine.
OdgovoriIzbrišiNaslovnica časopisa „Time“ koji je 2006. godine osobom godine progalasio osobom godine „You“ ili sve one koji stvaraju na internetu putem blogova, Youtubea i sličnih stranica, podsjetila me knjigu Andrewa Keena „Kult amatera“. Keenovo stajalište je da sve veća proizvodnja blogova, video blogova i raznim amaterskih stranica uništava ekonomiju, kulturu i vrijednosti. Iako u nekom pogledu možemo reći da nema pravo, ipak, današnja popularna kultura koja se najvećim dijelom premjestila na internet, omogućila je da svatko postane zvijezda, čak i oni antitalentirani upravo zbog svoje antitalentiranosti. Sve češće se slavi običnost kojom se stvaraju oni eskapistički sadržaji koji karakteriziraju popularnu kulturu, a potiču pasivnost (npr. stranice Reddit, 9gag, Imgur itd.). Također se uz pojavu interneta i dijeljenja velike količine podataka ugrozilo gospodarstvo, jer se zbrajaju veliki gubitci zbog „skidanja“ glazbe, filmova, knjiga i sl. Sve češće su i intelektualne krađe putem interneta. Velika dostupnost znanstvenih radova, knjiga, autorskih djela učinila ih je u mnogim slučajevima žrtvama „copy/pastea“.
OdgovoriIzbrišiŠto se tiče stvaranja putem interneta, tu također većinom prevladava amaterizam. „You control the information age“ je rečenica koja opisuje ono što najviše trpi zbog tog amaterizma. To je „informacijsko doba“ koje često zna biti dezinformacijsko. Informacije se brzo šire, pa tako i dezinformacije, a one često zbog te brzine ne stignu biti ispravljene. Tada profesionalni mediji često znaju „pasti“ na te dezinformacije ne provjeravajući istinitost i neke druge izvore. Ova naslovnica bi se na temelju Keenove knjige mogla protumačiti kao proglašenje kulta sve većeg broja amatera osobama godine, time dajući tom amaterizmu puno veću vrijednost nego što zaslužuje.
Sama naslovnica je poput reklame za stranicu Youtube. Prozor koji je inače prepoznatljiv kao onaj za videe na Youtubeu, na naslovnici predstavlja monitor. Taj monitor koji je prikazan na naslovnici kao da nema opipljiv, čvrsti okvir, pa cijela naslovnica izgleda kao Youtube stranica s pokrenutim videom koji počinje rječju koja je prikazana u nultoj sekundi (You.). Pozadina je bijela, na cijeloj naslovnici nema nikakvih detalja, pa se meni barem čini, da je naslovnica poprilično bezlična i prazna. Ako spojimo takvo tumačenje sa Keenovim stajalištem, ono samo dodatno pojačava negativnost koju on pridaje „kultu amatera“.
TIME NASLOVNICA:
OdgovoriIzbrišiNa naslovnici časopisa nije navedeno cijelo ime stranice YouTube, ipak svi smo prepoznali o čemu je riječ. Danas, sastavni dio ljudskog života čini intenet na kojemu ljudi provode veliki dio svoga vremena. Upravo nam je naslovnica časopisa Time još 2006. godine pokazala što nas čeka. Naslovnica ljude predstavlja kao one koji su zaslužni za tehnološki napredak jer smo svojim djelovanjem u tehnološkom svijetu pridonjeli razvitku istog. Zapravo su ljudi postali tehnološka bića koja su sudjelovala u razvitku i napredku tehnologije.
PLES:
Ples je umjetnost koja neverbalnim putem uistinu mnogo govori i pokazuje. Ples nas opušta, smiruje a ujedno nas i zabavlja. Putem plesa, moguće je ispričati priču. Tu trebamo upotrijebiti semiotičko znanje kako bi odgonetnuli o čemu je točno riječ Naravno, svatko će priču protumačiti subjektivno, tako da je sigurno da će doživljaja samoga plesa biti mnogo.
Često se govori kako mediji upravljaju nama. Ali konkretno, medij internet je doživljen kao jedan od rijetkih medija koji se sastoji od dvosmjerne komunikacije. Tako na You Tube ljudi objavljuju snimke svojih promocija, svog pjevanja, svojih mačaka pa čak i svoj padova. Na taj način i mi sami sudjelujemo u stvaranju popularne kulture. Jer, naravno, mediji su glavni nositelji popularne kulture.
OdgovoriIzbrišiNa naslovnici Time-a piše kako smo "mi", odnosno ja ili ti, osoba godine jer konačno i mi utječemo na nešto, u ovom slučaju na doba informacije. Iako bi se neki mogli kritički postaviti i reći da mediji utječu nama, a ne mi medijima, smatram da smo mi, to jest publika, sasvim svjesni što gledamo i koristimo i u mogućnosti smo u bilo kojem trenutku prekinuti i jednostavno ugasiti naše računalo.
Vec je prvim pogledom na naslovnicu časopisa Time jasno da se radi o popularnom glazbenom internetskom kanalu Youtube. Ovom se slikom nastoji, naglaskom na riječ 'You', istaknuti sve korisnike tog kanala kao osobe godine jer oni objavljivanjem svojih snimaka pridonose opstanku i popularnosti stranice. Nastoji se također istaknuti kako svi oni mogu stvarati materijale koji mogu utjecati na druge i stvarati promjene.
OdgovoriIzbrišiSlike na naslovnicama Newsweeka i Timea jasno ukazuju na stav urednika prema kobnom događaju. Tamnim sjenama oko lica O.J. Simpsona Time sugerira čitateljima da je osumnjičeni zasigurno kriv.
Osim toga, mnogo govori i o rasnim odnosima u Americi, nego o samoj nevinosti ili krivnji osumnjičenoga.
Iz plesa, semiotički možemo iščitati mnoga značenja koja zajedno sa glazbom čini potpuno novu kompozicijsku cjelinu u svim svojim aspektima. Plesom apstraktno možemo izraziti duševna stanja, emocije ili slikovito dočarati neki događaj.
OdgovoriIzbrišiU plesu geste ruku i nogu, položaj i napetost tijela, trajanje pokreta, izraz lica, pa čak i sam pogled, imaju svoja značenja.
Konkretno u ovome plesu još je jedan činitelj značenja − tkanina, koja je više od samoga rekvizita. Njome se mogu stvarati raznoliki oblici poput krila koji mogu predstavljati nešto izvantjelesno, izdizanje i odmicanje od samih sebe ili pak mogu značiti skrivanje, podršku, sigurnost ili utočište u teškim trenucima. Također, simbolična je i crvena boja tkanine koja sa romantičnom glazbom čini posve novu kompoziciju.
Tema ovog plesnog djela je ljubav i čežnja, a naziv glazbenoga djela „Milonga del ángel“ (anđeoski ples/glazba) također se savršeno uklopio u priču, zaokružujući cjelinu.
Činitelji međusobno isprepletenih grupa znakova su i kompleksnost pokreta te mijenjanje prostornih razina u plesačevoj kinesferi koji stvaraju atmosferu i prikazuju određeni osjećaj.
1. Iako je već bilo puno govora o osobi godine i naslovnici Timea, još ću se malo osvrnuti na nju. Primijetila sam kako je cijela naslovnica bijela, praktički je samo riječ "You" crne boje. Upravo zbog boje upada u oči i dolazi do izražaja te se tako pojačava važnost ove riječi. Time se još više naglašava važnost svih nas, osoba godine. Ipak, više mi je zanimljiv tekst ispod, napisan manjim slovima. Piše da je ovo naše doba, informacijsko doba. Istina je da običan mali čovjek preko Youtubea i mnogih drugih internetskih stranica sudjeluje u prijenosu informacija, jer i sam može biti izvor, ali i primati informacije (već spomenuta dvosmjerna komunikacija). To je posebno izraženo na Youtubeu, jer tamo se može objavljivati bilo kakav video uradak, bilo kakve kvalitete, pa se na taj način utječe na informiranje drugih. Istina je da je velika većina tih sadržaja upitne kvalitete, ali ima mnogo slučajeva talenata otkrivenih upravo preko te stranice. Ipak, žalosno je ako je taj imaginarni svijet naš svijet. Ljudi se previše vežu za internet (razne stranice, društvene mreže i sl.) te je život suvremenog čovjeka postao nezamisliv bez interneta. Također je istina da možemo bilo kad isključiti računalo. Sve je to na nama. Ali današnjem čovjeku to je sve teže, jer sve se svelo na dostupnost i korištenje interneta (posao, školovanje, zabava...).
OdgovoriIzbriši2. Naslovnice na temu suđenja O.J. Simpsonu. Primijetila saam da su mnogi više osudili Time, nego Newsweek, jer je Time navodno ne samo osudio Simpsona, nego ga vrijeđa zbog boje kože. Ja sam tu iščitala drugačije značenje. Meni se više čini da ga je Newsweek osudio - naslovom i time što je na slici jasno vidljivo da je to upravo Simpson (iako mediji ne bi smjeli osuđivati nikoga prije sudske presude). Čini mi se kako je Time zaista pokušao ovaj slučaj prikazati kao još jednu tragičnu američku priču, što su pokazali naslovom, ali i njegovim zatamnjenim likom. S ove naslovnice nije toliko očito da je ta osoba upravo Simpson, nego to može biti bilo koji drugi Amerikanac. Ali kao da šalje poruku osude svim takvim slučajevima, bez obzira na to tko je počinio zločin. Osuđuju svaki zločin i tumače ga kao tragediju cijele zemlje.
3. Ples: u plesu najviše do izražaja dolazi neverbalna komunikacija. U ovom slučaju spoj glazbe, pokreta i tkanine pričaju priču. Svatko ima svoju interpretaciju ove izvedbe. Ne znam što je plesačica htjela ispričati ovim plesom, ali meni se čini kao neka tužna ljubavna priča. Ova svila kao da je muškarac, za kojim ona žali i od kojeg se mora odvojiti, a ne može. To pokazuje svojim čvrstim držanjem za svilu, jer ako je pusti, ona će pasti i slomiti se. Svila je inače lagan materijal, ali ovdje se viti njezina čvrstoća. Još je k tome crvene boje, pa njezina snaga još više dolazi do izražaja. Osim te tužne ljubavne priče, mogu reći da u ovakvoj vrsti plesa sama osoba pada u drugi plan, a njeni pokreti te priča koju oni pokazuju dolaze u prvi plan.
Na naslovnici časopisa Time iz 2006. godine možemo vidjeti internet stranicu YouTube-a. Time je te godine proglasio Youtube “osobom godine” i svi ljudi koji koriste tu stranicu su “osobe godine” jer oni uz pomoć novih medija I tehnologija oblikuju informacijsko doba.
OdgovoriIzbrišiO.J. Simpson se razlikuje na naslovnici Time I Newsweeka. Na naslovnici Time izgleda kao neki krvnik I sav je zatamnjen pa možda nam na taj način žele prikazati da je kriv, dok na Newsweeku Simpsonova slika je osvjetljena I izgleda bezopasnije nego na naslovnici Time-a.
Ples i glazba: U plesu je svaki pokret riječ. Zaista vrijedi Sebeokova doktrina znakova koja kaže da ljudski sustavi znakova samo djelomično ovise o verbalnom. Samo 7 posto komunikacije čine riječi. Stoga ples trebamo promatrati u okviru interpretacijske semiotike. Pokrete interpretiramo s obzirom na naše iskustvo, kulturu, obrazovanje, odgoj itd.
OdgovoriIzbrišiOvaj tango u zraku "oslanja" se na igru pokretima, svjetlost i sjenu, crvenu i crnu boju koje su tipične boje tanga i simboliziraju ljubav, strast i borbu. Partner je u ovom slučaju crvena tkanina koja plesačici služi kao oslonac, kao spona između njenog sna i jave. Glazba prati njene emocije, pojačava dojam priče, potiče našu maštu i obuzima sva osjetila. Ljubavna priča ispričana je na poseban način, a puštanje tkanine na kraju asocira na rastanak ljubavnika.
Langer tvrdi da je glazba "logičan izraz osjećaja, simboličan oblik kojem kojemu se značenje može osjetititi, ali ne i definirati". Sinestezijom se povezuju glazbeni tonovi s dojmovima vidnog, koji se ne mogu jezično izraziti. Glazba je tako i u priči Kseniye Simonove predstavljala kod, pratila priču i pobudila emocije. Ona je imala ulogu pripovjedača.
Na naslovnici časopisa Time iz 2006. YouTube je proglašen osobom godine. Istaknuta riječ You upućuje na Youtube kao na internetski kanal, ali i na sve njegove korisnike. U modernom društvu ljudi sudjeluju u kreiranju popularne kulture i medijskih događaja. Stoga su svi korisnici YouTube-a zapravo osobe godine jer objavljujući svoje videozapise doprinose razvoju Youtube-a i informacijskog doba.
OdgovoriIzbrišiPles je, kao što su već mnogi rekli, umjetnost. Djevojka koja pleše na svili u meni je probudila osjećaj tuge, sjete, melankolije, čak i boli. Na sebi svojstven način prenijela je jednu svoju priču, koju je vjerojatno sama doživjela i koja je ostavila trag na njoj. Plesom prenosimo svoje osjećaje, kada smo sretni, ispunjeni i vedri, ali i kada smo tužni, očajni, kada osjećamo tjeskobu, kada se u nama pojavljuju pitanja na koja ne možemo pronaći odgovor, kada smo razočarani, čak i bijesni. Ako živimo ples koji plešemo i drugima će biti jasno kako se osjećamo. Tu dolazi do izražaja neverbalna komunikacija. Ples je način izražavanja kada iznosimo svoje unutarnje nemire, vedrinu ili pak nešto treće i nijedna riječ nije potrebna da jasno damo do znanja tko smo i čime smo ispunjeni. Čak i najcrnije misli možemo izraziti na najljepši mogući način - pokretima isprepletenima emocijama i glazbom koja ih prati i koju pratimo mi. U jednom je britanskom showu skupina mladih plesača plesom ispričala jednu životnu ljubavnu priču na neobičan, ali izrazito zanimljiv način. Od trenutka kada se ta ljubav rodila, kako je rasla, trenutka kada je ovjekovječena pred Bogom i voljenim ljudima do trenutka kada je smrt rastavila dvoje ljudi koji su se beskrajno voljeli. Izvedba je uspjela izvući brojne emocije gledatelja koji su svoju priču poistovjetili s njome, a mnogi su i zaplakali. Vrijedi je pogledati. http://www.youtube.com/watch?v=cJfDrk4IQrg
OdgovoriIzbrišiPreporučila bih jedan film prepun simbolike i semiotičkih znakova. U filmu Black Swan također se plesom izražavaju osjećaji, način razmišljanja i unutarnja previranja. Priča o mladoj balerini koja cijeli svoj život posvećuje isključivo plesu koji želi dovesti do savršentva. U njoj je odvija borba između nje same kao takve i nje kao slobodne, iskrene, spontane duše koju ona potiskuje duboko u sebi želeći biti savršena. No svakim njenim korakom bliže savršenstvu, sve više na površinu izbija drugi dio nje, njego drugo lice. Ona se protiv njega bori i želi ga se riješiti, sakriti, potisnuti natrag u sebe i to ju na kraju ubija i to je na kraju prikazano, kao što sam ranije rekla, na najljepši mogući način - plesom. Film je potresan, napet i pun je simbolike. http://www.youtube.com/watch?v=5jaI1XOB-bs